Durant la Fira Alimentaria els companys de VIA EMPRESA van entrevistar a Marta Amorós, gerent del Clúster Gourmet de Catalunya, qui va destacar que “volem tornar als orígens”. Hi ha vida més enllà del vi, l’oli i la carn, productes estrella als quals no volem treure el seu mèrit, però s’està veient com Catalunya té capacitat per atraure els paladars més exigents amb dolços delicatessen o carns de cabra salvatge que ja han conquistat els plats de les estrelles Michelin.

 

Però no tot és producte, remarca Marta Amorós, també s’ha de parlar de packaging. I és que amb l’estómac pots guanyar-te una persona, però també pels ulls. D’aquí que entre els productes més destacats de la fira per excel·lència de l’alimentació a Barcelona s’hagi pogut veure com la mà d’un bon dissenyador pot fer més apetitós el producte.

 

També van entrevistar a CAN BECH, soci de Catalonia Gourmet i productors de melmelades i altres salses per maridar. La nova proposta és una línia de cinc salses dolces creades especialment per a cadacun dels cinc grans grups de formatge. Utilitzen fruites clàssiques com la poma o complements més exòtics com la nou de macadàmia. “Però de Girona, en el cas de la poma, i d’Austràlia, per a la nou”, explica el gerent, Gerard Bech, “sempre buscant el millor i recordant que vivim en un món global”.

 

Per altra banda, PASTORET continua amb la seva aposta de treure nous sabors de iogurts ecològics o propostes com el kéfir amb llavors de xia o la mousse de xocolata amb envasos grans de 500 ml. “Ens permet tenir un espai gran per posar-hi colors, dibuixos més grans i fer que el client ens trobi ràpid. També ajudem, així, al consumidor a no haver d’anar comprant envasos petits, que al final ocupen més espai a la nevera”, apunta Sara Luengo, del departament de màrqueting. Els dos últims anys han vist despuntar les vendes de la gamma ecològica, pel que han volgut ampliar-la, i han fet també una passa endavant en el segment dels vegans i els intolerants amb el seu primer iogurt vegetal fet a base d’ametlla.

 

També van entrevistar als responsables de TERRA NOSTRA, l’hamburguesa del ‘fast food’ saludable. “A Catalunya i a Espanya hi ha molt poca oferta vegana i sana i el consumidor que no menja carn, no té gaire oferta on triar. Terra Nostra permet que creixin les opcions i, a més a més, amb un producte 100% vegetal i sense farines ni conservants”. Així és com explica el director de Healthy Gourmet Food, empresa creadora de la marca d’hamburgeses, Samer Gutiérrez.

 

El seu producte està fet a base de llegums, fins i tot presenta el color vermellós clàssic de la carn, obtingut a partir de mongeta i remolatxa. Una fórmula sorgida d’una llarga investigació de dos anys i que el passat mes de novembre va arribar al canal Horeca com una opció més per a les cartes dels restaurants i càterings.

 

Tot i que ara mateix és un producte exclusiu per a la restauració, la companyia preveu sortir en els próxims mesos a la gran distribució gràcies a la inversió en una tecnologia que els permetrà allargar la data de caducitat fins a 35 dies.

 

No podía faltar DONUM DEUS amb la seva sobrassada de cabra hispànica i estofat de carn del mateix animal. Aquestes són algunes de les novetats que van presentar a Alimentaria, una matèria primera única al món de la Terra Alta que ja es desgusta en restaurants amb estrelles Michelin i que també es troba en llonganisses, xoriços, mousse… i carn fresca.

 

És una carn que ja es comercialitza a la província de Barcelona i que vol estendre’s pel territori, segons el director del negoci, José Luis Todó, qui recorda que els informes nutricionals que se n’han fet l’assenyalen com una carn molt sana. “No té colesterol, és ric en zinc, seleni, omega 3 i vitamina B12. La poden menjar fins i tot les embarassades”, explica.

 

Pel que fa a LIDEROU, empresa que es dedica al sector agrícola des del 1900. Una feina difícil i que, en gran mesura, s’ha aconseguit per la seva capacitat d’innovació. Una visió creativa que s’ha materialitzat a l’Alimentaria 2018 en un producte per a cadascun dels nínxols incipients del mercat actual. “D’una banda tenim els ous trufats, molt buscat per la gent que vol productes gurmet perquè la trufa està de moda. De l’altra, clara d’ou per als que es preocupen pel tema de les proteïnes i la salut”, detalla el director del negoci, Josep Maria Vidal.

 

L’estratègia ha estat creat envasos de només quatre ous per reduir una mica el preu dels ous amb tòfona i acostar-ho a tot el públic; i distribuir-los en caixes de sis paquets, perfecte perquè hi hagi prou rotació a les grans superfícies. En el cas de la clara d’ou, l’aposta ha estat un envàs que no necessita pasteurització. És a dir, “es diferencia del que ja hi ha al mercat perquè no necessita estar en fred, i a més a més té una data de caducitat de sis mesos”, puntualitza.

 

Finalment, també van entrevistar als companys de MI&CU GOURMET. Unir fruits secs i xocolata és una proposta que sempre agrada, però si parlem de bombons d’ametlla amb capes de diferents sabors, ja és convertir-ho en una fusió top. Creen uns dolços únics que van des dels clàssics pralinés fins a formulacions que inclouen sangria, te o iogurt.

 

La seva cofundadora, Núria Miret, no ha fet més que presentar al llarg del primer matí de fira el seu nou producte: bombons de te matxa. Són unes boletes de color verdós que incorporen aquest te, ara tan buscat, amb la xocolata i l’ametlla. “El te agrada i s’associa a salut, la gent ho busca. Ens funciona molt bé aquí, però també a Alemanya”, comenta. Al seu costat es poden veure els dolços de te vermell, negre o blanc, seguit dels de cafè o praliné, aquests dos últims part de la gamma més clàssica.

 

Text i fotografies: VIAEMPRESA.CAT